Studenten zetten hun expertise in voor Present

14 november 2018

Praktische projecten: klussen, tuinieren, opruimen en expertise

Praktische hulpvragen die wekelijks door studenten en andere vrijwilligers worden opgepakt zijn klussen zoals schilderen, het opknappen van tuinen of helpen met het opruimen van een huis. Alle Present vrijwilligersgroepen weten daar wel raad mee. Heel soms is er ook een hulpvraag die om zeer specifieke expertise vraagt. Als dat gebeurt, zijn wij realistisch over de kans op een match. En denken onze projectmedewerkers met de hulpverlener mee over alternatieven.

Zo kwam er een hulpvraag binnen waarvan wij wisten dat er expertise bij kwam kijken. Het ging om de bakfiets waarmee een oma haar kleinkinderen vervoerde. Het vervoermiddel was helemaal op. Een bakfiets die om meerdere redenen essentieel is voor de familie. Echter, een nieuwe bakfiets was niet haalbaar. Hier was vakkundige kennis vereist. Maar deze was helaas niet te financieren.

Leven in Zuidwest gaat de uitdaging aan

Zoals wel vaker wakkerde zo’n uitdaging de creativiteit van de Presentmedewerkers aan. Collega Bert zag dat de hulpvraag uit een stadsdeel kwam waar Present waardevolle contacten heeft. Hij klopte aan bij de Flex Groep ‘Leven in Zuidwest’. Zij gingen gelijk de uitdaging aan. Dat deed de groep niet in het wilde weg. Deze vrijwilligersgroep kon buigen op expertise van twee studenten van de TU Delft. Met expertise, handige mensen en warme betrokkenheid gingen de vrijwilligers aan de slag.

En wat eerst nuchter bezien een onmogelijkheid leek, werd realiteit. Vanaf niks hebben zij een goed functionerende bakfiets opgebouwd. Alleen al de glimlach van oma is een beloning voor het verzette werk.

Expertise aanbod

Bent u geschoold als bijvoorbeeld hovenier of vaste vloerenlegger? En wilt u als vrijwilliger een eenmalige workshop voor Present verzorgen? Bel of mail ons met uw expertise aanbod via telefoonnummer 070-3696540 of info@presentdenhaag.nl